Misja i strategia

Plik do pobrania: załącznik do Uchwały Senatu nr 1/2025

 

MISJA I STRATEGIA ROZWOJU WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ OCHRONY ZDROWIA TWP W ŁOMŻY DO 2030 ROKU

Kształcenie ustawiczne

Misją Uczelni jest idea kształcenia ustawicznego. Jej kluczowym założeniem jest przekonanie dotyczące filozoficznej i psychologicznej koncepcji człowieka, który funkcjonując w różnych warunkach i etapach życia, zgodnie ze swoimi obiektywnymi i subiektywnymi potrzebami, zmienia się i rozwija. Chodzi tu zarówno o dynamiczne i ciągłe przemiany obejmujące gospodarkę, społeczeństwo i kulturę, jak i o ludzkie możliwości nieustannego rozwoju i przystosowywania się do tych przeobrażeń. Koncepcja kształcenia ustawicznego zyskuje tym samym głęboko humanistyczny i równolegle przedsiębiorczy wydźwięk, skupiając się na rozwoju i kreatywności człowieka.

Misja Uczelni realizuje się szczególnie poprzez:

  • edukację praktyczną, łączącą potrzeby życia codziennego z teorią naukową rozwoju kompetencji społecznych i zawodowych naszego absolwenta
  • edukację i odkrywanie tożsamości w warunkach zglobalizowanego świata, łączącą wiedzę, postawy, umiejętności w jednolitym organizmie kultury akademickiej i organizacyjnej Uczelni
  • edukację permanentną, która dostrzega, bada i stara się zaspokajać potrzeby oświatowe środowiska, w którym działa Uczelnia, na różnych płaszczyznach życia społeczno-gospodarczego niezależnie od wieku i statusu materialnego
  • edukację kulturotwórczą, ustanawiając wzorce zachowań, postawy i wartości wypływające z powszechnie stosowanych i sankcjonowanych norm etycznych.

 

STRATEGIA ROZWOJU

WSZOZ TWP w Łomży utworzona w 2011 roku związana jest z dziedzictwem i doświadczeniem Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, które miało bogate tradycje w zakresie działalności oświatowej. Działalność TWP legitymizowała zawsze polska elita umysłowa, która w dużej mierze decydowała o kształcie ideowym i charakterze jego działalności. TWP

jest społecznym, pozarządowym stowarzyszeniem oświatowym, działającym na rzecz upowszechniania wiedzy i kultury oraz kształcenia umiejętności praktycznych dorosłych, dzieci i młodzieży, realizującym politykę oświatową państwa na zasadach i w formach określonych przez statutowe władze stowarzyszenia. WSZOZ TWP w Łomży jest niepubliczną uczelnią zawodową, która prowadzi kształcenie na kierunku ratownictwo medyczne na studiach o profilu praktycznym.

Do każdego z celów strategicznych planowane są następujące cele operacyjne:

  1. Kształcenie studentów oparte na wiedzy i praktyce studenci stosują i konsolidują swoją naukę, łącząc teorię akademicką z praktyką w miejscu pracy, zdobywając gruntowne kwalifikacje zawodowe i uniwersalne kompetencje:
    • wspieranie rozwoju studentów jako kreatywnych i pewnych swoich umiejętności zawodowych, mających wpływ na zdrowie społeczeństwa na poziomie lokalnym i globalnym
    • zwiększanie kompetencji studentów poprzez ich aktywny udział w projektach edukacyjnych i społecznych
    • dalsza integracja programów studiów z praktyką – wyposażenie absolwentów w wiedzę akademicką, umiejętności interdyscyplinarne i kompetencje zawodowe odpowiadające wymaganiom i wyzwaniom rynku pracy – utrzymanie współpracy z podmiotami leczniczymi w regionie

 

  • doskonalenie jakości kształcenia na istniejącym kierunku studiów i tworzenie nowej oferty edukacyjnej, odpowiadającej aktualnym potrzebom rynku pracy
  • otwarcie nowych kierunków studiów w odpowiedzi na występujące w Polsce XXI w. zagrożenia społeczne
  • umożliwienie personalizacji kształcenia poprzez dostosowanie edukacji do indywidualnych potrzeb edukacyjnych studenta
  • wprowadzenie zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jako odpowiedź na postulaty studentów
  • pobudzanie studentów do rozwoju ich indywidualnych zdolności (naukowych, społecznych). Rozwijanie działalności Studenckiego Koła Naukowego
  • rozwijanie zaangażowania studentów poprzez system stypendialny
  • dążenie do doskonałości w dydaktyce poprzez rozwój i poprawę efektywności i jakości kształcenia – permanentna działalność Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia. Utrzymanie dalszej współpracy z podmiotami leczniczymi o silnej pozycji na rynku usług medycznych, w zakresie ich doboru do odbywania przez studentów zajęć praktycznych i praktyk zawodowych
  • angażowanie wykładowców z kompetencjami, doświadczeniem i kwalifikacjami, gwarantujących najwyższą jakość kształcenia
  • rozwój Uczelni polegający na pozyskiwaniu do współpracy naukowców i dydaktyków rozpoznawalnych lokalnie i regionalnie
  • prowadzenie badań naukowych i popularyzacja ich efektów w różnych formach (publikacje w czasopismach i opracowaniach naukowych, organizacja otwartych konferencji naukowych i warsztatów).

2.      Realizacja oczekiwań i potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego

  • zwiększanie możliwości w obszarze edukacji, poprzez rozwijanie współpracy z interesariuszami zewnętrznymi, w tym z podmiotami leczniczymi, ośrodkami samorządowymi, wojewódzkimi i centralnymi w obszarze szkolnictwa zawodowego
  • wzmacnianie relacji z wszystkimi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi: politykami, samorządem i przedsiębiorcami oraz związkami i organizacjami pożytku publicznego, aby utwierdzić postrzeganie Uczelni jako jednostki funkcjonującej w odpowiedzi na zagrożenia zdrowotne, społeczne i wynikające z procesów globalizacyjnych XXI wieku. Ważną rolę w tym względzie będzie spełnić Rada Ekspertów WSZOZ TWP w Łomży
  • wspieranie studentów w zatrudnianiu poprzez nawiązanie współpracy z Powiatowymi Urzędami Pracy oraz innymi potencjalnymi zakładami pracy, w których ratownicy medyczni mogą być zatrudnieni
  • podpisanie porozumień o współpracy w zakresie działalności dydaktycznej z podmiotami otoczenia społeczno – gospodarczego. Pozyskiwanie opinii podmiotów zewnętrznych dotyczących efektów uczenia się w zakresie

 

wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w kontekście dostosowania do wymogów rynku pracy.

3.      Usprawnianie zarządzania uczelnią

  • zwiększanie efektywności kształcenia i usuwanie barier w osiągnięciu celów i aspiracji w byciu rozpoznawalną Uczelnią zawodową w makroregionie północno – wschodnim
  • rozwój oparty na silnych stronach, kreowanie marki Uczelni – osiąganie ambitnych celów strategicznych
  • identyfikacja potencjalnych obszarów inwestycyjnych i dążenie do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury lokalowej Uczelni
  • utrzymanie długoterminowej stabilności finansowej poprzez poszukiwanie innych niż czesne źródeł finansowania: między innymi pozyskiwanie środków poprzez świadczenie usług dla innych podmiotów
  • wzrost efektywności zarządzania Uczelnią poprzez wsparcie rozwoju grupy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi
  • propagowanie informacji na temat Uczelni w mediach
  • wzmacnianie aktywności studentów w różnych akcjach społecznych w mieście Łomża i w najbliższym otoczeniu, co korzystnie wpłynie na wizerunek Uczelni w środowisku.

4.      Wspieranie edukacji podyplomowej i kształcenia ustawicznego

  • utrzymanie statusu Uczelni jako organizatora ustawicznego rozwoju zawodowego ratowników medycznych
  • prowadzenie edukacji podyplomowej i kształcenia ustawicznego – kontynuacja kształcenia podyplomowego skierowana do ratowników medycznych, dyspozytorów, ratowników jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego do realizacji zadań z zakresu ratownictwa w czasie akcji ratowniczych,
  • wspieranie edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży w szkole, w tym nauki udzielania I pomocy, kształtowania świadomości w zakresie zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego – w placówkach oświatowych m. Łomża.

Realizacja strategii będzie podlegać ewaluacji. Wymaga aktywności wszystkich środowisk Uczelni: władz, pracowników, studentów.