Plik do pobrania: załącznik nr 1 do Uchwały Senatu nr 10 /2012
- I. Misja
Kształcenie ustawiczne
Naczelne założenia misji Uczelni wynikają z dziedzictwa i doświadczenia Towarzystwa Wiedzy Powszechnej i zostały zakreślone w preambule do statutu. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej jako spadkobierca Towarzystwa Uniwersytetów Robotniczych i Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych ma bogate tradycje w zakresie działalności oświatowej. Poczynania TWP legitymizowała zawsze polska elita umysłowa, która w dużej mierze decydowała o kształcie ideowym i charakterze jej działalności. TWP jest społecznym pozarządowym stowarzyszeniem oświatowym działającym na rzecz upowszechniania wiedzy i kultury oraz kształcenia umiejętności praktycznych dorosłych, dzieci i młodzieży, realizującym politykę oświatową państwa na zasadach i w formach określonych przez statutowe władze stowarzyszenia.
Metodę działania Uczelni określa idea kształcenia ustawicznego. Jej istotą jest przekonanie dotyczące filozoficznej i psychologicznej koncepcji człowieka jako istoty zmieniającej się, rozwijającej, funkcjonującej w różnych warunkach i etapach życia, zgodnie ze swoimi obiektywnymi i subiektywnymi potrzebami. Chodzi tu zarówno o wiarę w dynamiczne i ciągłe przemiany obejmujące gospodarkę, społeczeństwo i kulturę, jak i wiarę w ludzkie możliwości nieustannego rozwoju i przystosowywania się do tych przeobrażeń. Koncepcja kształcenia ustawicznego zyskuje tym samym głęboko humanistyczny a w tym przedsiębiorczy wydźwięk, będąc jedną z determinant jej rozwoju, która w centrum zainteresowania stawia człowieka, jego działalność rozwojową i kreatywną.
Misja Uczelni realizuje się szczególnie poprzez:
(1) edukację praktyczną, łączącą potrzeby życia codziennego z teorią naukową rozwoju kompetencji społecznych i zawodowych naszego absolwenta,
(2) edukację i odkrywanie tożsamości w warunkach zglobalizowanego świata, łączącego wiedzę, postawy, umiejętności w jednolitym organizmie kultury akademickiej i organizacyjnej Uczelni,
(3) edukację permanentną, która dostrzega, bada i stara się zaspokajać potrzeby oświatowe środowiska w którym działa Uczelnia, na różnych płaszczyznach życia społeczno-gospodarczego niezależnie od wieku i statusu materialnego,
(4) edukację kulturotwórczą, ustanawiając wzorce zachowań, postawy
i wartości wypływające z powszechnie stosowanych i sankcjonowanych norm etycznych.
Specyfiką Wyższej Szkoły Zawodowej Ochrony Zdrowia TWP w Łomży jest fakt, iż powstała ona dosłownie na zamówienie przyszłych studentów. TWP jako pozarządowe stowarzyszenie oświatowe jest organem prowadzącym m.in. dla Policealnej Szkoły Medycznej w Łomży. W dotychczasowej działalności placówkę tą ukończyło ponad 800 absolwentów. I to ci właśnie absolwenci chcąc kontynuować naukę na wyższym poziomie edukacji w bliskiej lokalizacji, wystąpili z petycją do władz stowarzyszenia o podjęcie działań zmierzających do utworzenia uczelni wyższej.
Utworzona Uczelnia zamierza aktywnie uczestniczyć w życiu regionu
i kraju poprzez propagowanie wiedzy prozdrowotnej i proedukacyjnej. Służyć temu będą organizowane konferencje i sympozja naukowe oraz podejmowane na rzecz społeczeństwa akcje humanitarne przez środowisko uczelniane.
Misję uczelni wyznaczają również aktualne potrzeby chwili. Starzejące się społeczeństwo regionu i kraju rodzi pilną potrzebę kształcenia kadry młodych specjalistów, podejmujących trud opieki geriatrycznej z myślą poprawy sprawności fizycznej, psychicznej i zdrowotnej mieszkańców regionu. Stąd Uczelnia podejmuje działania służące potrzebie powołania nowych kierunków kształcenia w obszarze wokół medycznym – terapeutów zajęciowych na kierunku zdrowie publiczne oraz logopedów na kierunku pedagogicznym (duży odsetek ludzi młodych z wadami wymowy, a szczególna potrzeba wynika z faktu prowadzenia przez organ założycielski przedszkoli i żłobków dla dzieci pracowników i studentów Uczelni).
W trosce o jakość kształcenia Uczelnia będzie dbać o dobór profesjonalnej kadry naukowo – dydaktycznej.
Ważnym zatem zadaniem pozostaje zabezpieczenie niezbędnych środków finansowych na realizację powyższych zadań. Stąd obok opłat wnoszonych za studia należy poszukiwać innych niż czesne źródeł finansowania.
- II. Strategia rozwoju
Wypełnianie społecznej misji Uczelni w zakresie edukacji prozdrowotnej jest pochodną przyjętych celów strategicznych.
a) w zakresie doskonalenia wizerunku Uczelni
– rozwijanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi, systematyczne budowanie zaufania społecznego do Uczelni, pozyskiwanie przychylności wszystkich interesariuszy, opinii publicznej i terenowych władz samorządowych,
– pozyskiwanie opinii zewnętrznej na temat programów nauczania i treści zajęć w kontekście ich dostosowania do wymogów rynku pracy. Ważną rolę w tym względzie może spełnić Rada Ekspertów WSOZ w Łomży,
– prowadzenie badań naukowych i popularyzacja ich efektów w różnych formach publikacji ( czasopisma naukowe i własne opracowania wydawnicze), Poszukiwanie nowych obszarów badań oraz poszerzanie oferty ekspercko – konsultacyjnej,
– rozwijanie i kształcenie kadry naukowej Uczelni,
– nawiązanie współpracy z uczelniami krajowymi i zagranicznymi.
b) w zakresie doskonalenia wewnętrznego funkcjonowania Uczelni
– doskonalenie narzędzi i form komunikacji wewnątrz Uczelni,
– promocja oferty edukacyjnej i prowadzonych badań naukowych,
– wypracowanie narzędzi promocji osiągnięć studentów, absolwentów
i pracowników Uczelni,
– doskonalenie narzędzi służących podniesieniu jakości i efektywności kształcenia,
– doskonalenie bazy dydaktycznej ( w zakresie poprawy wyposażenia pracowni, biblioteki i innych stanowisk pracy),
c) w zakresie gospodarki finansowej
– dywersyfikacja źródeł finansowania działalności Uczelni,
– pozyskiwanie środków poprzez świadczenie usług dla innych podmiotów,
– utrzymanie opłat za studia na poziomie atrakcyjnym dla studentów.
Realizacja strategii wymaga aktywności wszystkich środowisk Uczelni: władz, pracowników naukowo – dydaktycznych, administracyjnych oraz studentów.